Príloha č. 1 k vyhláške č. 704/2002 Z. z.
TECHNICKÉ POŽIADAVKY NA SKLADOVACIE ZARIADENIA V DISTRIBUČNÝCH SKLADOCH PRI SKLADOVANÍ BENZÍNU
1. Vonkajšia stena a strecha nadzemných nádrží musia byť natreté farbou s celkovou odrazivosťou radiačného tepla 70 % alebo vyššou. Tento stav možno dosiahnuť v rámci bežných cyklov údržby nadzemných nádrží v trojročných intervaloch. Táto požiadavka sa nevzťahuje na nadzemné nádrže spojené s rekuperačnou jednotkou, ktorá spĺňa technické požiadavky podľa
prílohy č. 2 bodu 5.
2. Nadzemné nádrže s vonkajšími plávajúcimi strechami musia byť vybavené základným tesnením na zakrytie prstencového priestoru medzi stenou nadzemnej nádrže a vonkajším obvodom plávajúcej strechy a so sekundárnym tesnením montovaným nad základným tesnením. Tesnenia musia zabezpečiť celkové zachytenie pár na 95 % a viac v porovnaní s nadzemnou nádržou s pevnou strechou a bez zachytávania pár (nádrže s pevnou strechou iba s vákuovým alebo tlakovým uvoľňovacím ventilom).
3. Nové skladovacie zariadenia musia
3.1 mať nádrže s pevnou strechou pripojené na rekuperačnú jednotku pár v súlade s technickými požiadavkami podľa
prílohy č. 2 alebo
3.2 byť konštruované s plávajúcou vonkajšou strechou alebo vnútornou strechou vybavenou základným tesnením a sekundárnym tesnením na splnenie výkonnostných technických požiadaviek podľa bodu 2.
4. Jestvujúce skladovacie zariadenia musia
4.1 byť pripojené na rekuperačnú jednotku pár v súlade s technickými požiadavkami podľa
prílohy č. 2 alebo
4.2 mať vnútornú plávajúcu strechu so základným tesnením, ktoré musí byť konštruované tak, aby sa zabezpečilo celkové zachytávanbie pár benzínu na 90 % alebo viac vo vzťahu k porovnateľnej nadzemnej nádrži s pevnou strechou bez opatrení na zachytávanie pár.
5. Technické požiadavky na obmedzovanie emisií pár uvedené v bodoch 3 a 4 sa nevzťahujú na nádrže s pevnou strechou v distribučných skladoch, kde je povolené prechodné skladovanie pár podľa
prílohy č. 2 bodu 3.
Príloha č. 2 k vyhláške č. 704/2002 Z. z.
TECHNICKÉ POŽIADAVKY A VŠEOBECNÉ PODMIENKY PREVÁDZKOVANIA ZARIADENÍ NA PLNENIE A VYPRÁZDŇOVANIE MOBILNÝCH ZÁSOBNÍKOV V DISTRIBUČNÝCH SKLADOCH
1. Pary benzínu vytláčané z mobilných zásobníkov, ktoré sa napĺňajú v distribučnom sklade, musia byť vrátené cez plynotesne pripojené vedenia do rekuperačnej jednotky na regeneráciu.
2. Ak pary unikajú, plnenie palív sa odstaví až do odstránenia poruchy. Zariadenia na odstavenie plnenia pár musia byť inštalované na plniacom ramene. Pripojovacie vedenia a rúry zariadení sa musia prostredníctvom odborne spôsobilej osoby pravidelne kontrolovať na netesnosti, a to najmenej raz za dva roky.
3. V distribučných skladoch s obratom menším ako 25 000 t/rok možno rekuperačnú jednotku nahradiť prechodným skladovaním pár.
4. Ak v distribučných skladoch, v ktorých sa benzín plní do plavidiel, rekuperácia nie je bezpečná alebo nie je možná vzhľadom na objemy vracaných pár z technického hľadiska, rekuperačnú jednotku môže nahradiť spaľovacia jednotka. Technické požiadavky, ktoré sa vzťahujú na emisie vypúšťané do atmosféry pre rekuperačnú jednotku, sa vzťahujú aj na jednotku spaľovania pár.
5. Priemerná koncentrácia uhľovodíkov v odpadovom plyne z rekuperačnej jednotky po odčítaní zriedenia počas prevádzky nesmie byť vyššia ako 35 g/m3 pre ktorúkoľvek hodinu. Nameraná koncentrácia uhľovodíkov v odpadovom plyne sa prepočítava na normálne podmienky, t. j. na tlak 101, 325 kPa a teplotu 0 oC.
6. Meranie koncentrácie uhľovodíkov v odpadových plynoch z rekuperačnej jednotky sa musí vykonávať počas celého pracovného dňa, najmenej však sedem hodín pri bežnom obrate. Merania koncentrácie uhlovodíkov môžu byť kontinuálne alebo diskontinuálne. Pri diskontinuálnom meraní sa musia urobiť aspoň štyri merania ich koncentrácie za hodinu. Celková chyba merania spôsobená použitým prístrojom, kalibračným plynom a použitým postupom nesmie prevyšovať 10 % z meranej hodnoty. Použitý prístroj musí mať schopnosť merať koncentrácie od 3 g/m3. Presnosť merania koncentrácie musí byť aspoň 95 % z meranej hodnoty.
7. Ak je plnenie mobilných zásobníkov povolené zhora, výstup z plniaceho ramena musí byť čo najbližšie ku dnu mobilného zásobníka, aby sa zabránilo rozstrekovaniu paliva pri plnení.
Príloha č. 3 k vyhláške č. 704/2002 Z. z.
TECHNICKÉ POŽIADAVKY A VŠEOBECNÉ PODMIENKY PREVÁDZKOVANIA PLNIACICH ZARIADENÍ NA PLNENIE ZDOLA S RECIRKULÁCIOU PÁR A OCHRANOU PROTI PREPLNENIU CESTNÝCH CISTERNOVÝCH VOZIDIEL
1.1 Prípojka na plniacom ramene, ktoré je určené na prečerpávanie kvapaliny, musí vyhovovať vonkajšej časti prípojky s vnútorným uchytením 101,6 mm (štyri palce) a vnútornej časti prípojky s vonkajším uchytením, ktorá je umiestnená na cestnom cisternovom vozidle podľa smernice API Odporúčaná prax 1004, siedme vydanie, november1988: „Spodné plnenie a regenerácia pár pri cestných cisternových vozidlách MC - 306“, časť 2.1.1.1 - Typ potrubnej spojky na spodné plnenie.
1.2 Prípojka určená na spätné vedenie pár, ktorá sa nachádza na hadici recirkulácie pár plniaceho miesta, musí mať vonkajšiu časť s vnútorným bajonetovým prípojom s rozmerom 101,6 mm (štyri palce) a musí vyhovovať vnútornej časti s vonkajším bajonetovým prípojom s rozmerom 101,6 mm (štyri palce) umiestnenej na vozidle podľa smernice API Odporúčaná prax 1004, siedme vydanie, november 1988: „Spodné plnenie a regenerácia pár pri cestných cisternových vozidlách MC - 306“, časť 4.1.1.2 - Prípojka na odvod pár.
Poznámka: Pod smernicou API sa rozumie smernica Amerického ropného ústavu (American Petroleum Institute).
2.1 Obvyklá rýchlosť prietoku benzínu jedným ramenom pri plnení je 2 300 l/min., najviac však 2 500 l/ min.
2.2 Pri špičkovom odbere z distribučného skladu môže vzniknúť v zbernom systéme pár plniaceho miesta vrátane spätného zberného systému pár na strane vozidlovej prípojky spätného vedenia pár maximálny protitlak 5,5 kPa (55 mbar).
2.3 Všetky schválené cestné cisternové vozidlá s plnením zdola musia byť vybavené štítkom, ktorý udáva, aký môže byť maximálny počet plniacich ramien na každom z nich súčasne v činnosti, tak aby bolo zaručené, že pri maximálnom tlaku v zbernom systéme podľa bodu 2.2 neuniknú žiadne pary cez ventily pretlakových a podtlakových komôr.
3. Pripojenie uzemnenia vozidla - detekcia preplňovania
3.1 Plniaca rampa musí byť vybavená kontrolnou detekčnou jednotkou preplnenia vozidla, ktorá, ak je pripojená k vozidlu, musí zabezpečiť spoľahlivý povoľovací signál umožňujúci plnenie v prípade, keď snímač preplnenia komory nedetekoval vysokú hladinu.
3.2 Cestné cisternové vozidlo musí byť pripojené na kontrolnú jednotku prostredníctvom10-kolíkového normovaného elektrického konektora. Vonkajší konektor musí byť namontovaný na cestnom cisternovom vozidle a vnútorný konektor na pohyblivom vedení, ktoré je pripojené na kontrolnú jednotku na plniacom zariadení.
3.3 Detektormi vysokej hladiny vo vozidle musia byť dvojvodičové termistorové snímače, dvojvodičové optické snímače alebo päťvodičové optické snímače, alebo zlučiteľné ekvivalenty za predpokladu, že systém je zabezpečený proti poruche. Termistory v termistorovom snímači musia mať záporný teplotný koeficient.
3.4 Kontrolná jednotka plniaceho zariadenia musí byť vhodná pre obidva systémy - dvojvodičové aj päťvodičové.
3.5 Cestné cisternové vozidlo musí byť pripojené k plniacemu zariadeniu cez spoločné vratné vedenie snímačov preplnenia, ktoré musí byť pripojené na 10. kolík na vonkajšom konektore cez podvozok vozidla. Desiaty kolík na vnútornom konektore musí byť pripojený na puzdro kontrolnej jednotky, ktoré musí byť pripojené na uzemnenie plniaceho zariadenia.
3.6 Schválené cestné cisternové vozidlá s plnením zdola musia mať identifikačný štítok podľa bodu 2.3, ktorý špecifikuje typ inštalovaných detekčných snímačov preplnenia - dvojvodičových alebo päťvodičových.
4.1 Zariadenia na plnenie kvapaliny a zber pár na plniacom mieste sa musia pripojiť k cestným cisternovým vozidlám takto:
4.1.1 Výška strednej osi kvapalinových adaptérov musí byť maximálne 1,4 m bez naloženia a minimálne 0,5 m s naložením a odporúčaná výška od 0,7 až do 1,0 m.
4.1.2 Horizontálny rozostup adaptérov nesmie byť menší ako 0,25 m (odporúčaný rozostup najmenej 0,3 m).
4.1.3 Všetky kvapalinové adaptéry sa musia umiestniť v kryte, ktorého dĺžka nepresahuje 2,5 m.
4.1.4 Adaptér zberu pár sa musí prednostne umiestniť vpravo od kvapalinových adaptérov vo výške do 1,5 m bez nákladu a nad 0,5 m s nákladom.
4.2 Prípojka uzemnenia a preplnenia sa musí umiestniť vpravo od kvapalinových adaptérov a adaptéru zberu pár vo výške do 1,5 m bez nákladu a nad 0,5 m s nákladom.
4.3 Prípojky uvedené v bode 4.2 sa musia umiestniť len na jednej strane cestného cisternového vozidla.
5. Bezpečnostné opatrenia
5.1 Detekcia preplnenia a uzemnenie
Ak nie je povoľovací signál od kombinovanej kontrolnej jednotky uzemnenia a nie je detekcia preplnenia, plnenie sa nesmie povoliť.
Ak ide o stav preplnenia alebo straty uzemnenia cestného cisternového vozidla, kontrolná jednotka na rampe musí uzavrieť ventil kontroly plnenia na rampe.
Ak nebola pripojená hadica zberu pár na cestné cisternové vozidlo a nie je umožnený voľný priechod pre vytlačené pary, aby prúdili z vozidla do systému jednotky zberu pár, plnenie sa nesmie povoliť.
Príloha č. 4 k vyhláške č. 704/2002 Z. z.
TECHNICKÉ POŽIADAVKY A VŠEOBECNÉ PODMIENKY PREVÁDZKOVANIA PLNIACICH ZARIADENÍ A SKLADOVACÍCH ZARIADENÍ PRI BENZÍNOVÝCH ČERPACÍCH STANICIACH A DISTRIBUČNÝCH SKLADOCH, KTORÉ NA PRECHODNÝ ČAS SKLADUJÚ PARY
1. Pary vytlačené dodaným benzínom do skladovacej nádrže na čerpacej stanici a do nádrží s pevnou strechou, používaných pri prechodnom skladovaní pár, musia byť vrátené cez plynotesné spojovacie vedenie do pohyblivej nádrže dodávajúcej benzín. Plnenie skladovacej nádrže čerpacej stanice môže začať, až keď je napojené zariadenie na recirkuláciu pár a zabezpečená jeho správna funkcia.
2. Stáčanie benzínu môže byť uvoľnené, len keď je pripojený recirkulačný systém pár. Recirkulačný systém pár a pripojené zariadenia musia byť skonštruované a prevádzkované tak, aby počas recirkulácie pár nedochádzalo k úniku pár benzínu do ovzdušia okrem uvoľnenia pár, ktoré je možné z hľadiska bezpečnosti.
Príloha č. 5 k vyhláške č. 704/2002 Z. z.
TECHNICKÉ POŽIADAVKY A VŠEOBECNÉ PODMIENKY PREVÁDZKOVANIA ZARIADENÍ NA PLNENIE BENZÍNU DO NÁDRŽÍ MOTOROVÝCH VOZIDIEL NA ČERPACÍCH STANICIACH
1. Čerpacie stanice sa musia vybudovať a prevádzkovať tak, aby pary benzínu vystupujúce z nádrže motorového vozidla pri plnení motorovými benzínmi zachytával systém recirkulácie pár a privádzal ich do skladovacej nádrže.
2. Pri systéme spätného vedenia pár bez použitia vývevy sa musia zabezpečiť tieto opatrenia:
2.1 používať len také výdajné pištole, ktoré umožňujú vytvoriť tesné pripojenie k nádrži vozidiel, ktorých plniace hrdlo nádrže je vhodné na recirkuláciu pár,
2.2 zabezpečiť voľný prechod pár v systéme recirkulácie pár pri dostatočne nízkom odpore proti prúdeniu pár,
2.3 protitlak na výdajnej pištoli nesmie prevyšovať maximálne hodnoty podľa údajov výrobcu,
2.4 zabezpečiť trvalý minimálne 1 % spád pri spätných vedeniach od čerpacích stojanov do skladovacej nádrže,
2.5 zabezpečiť, aby tesniace manžety výdajných pištolí nemali trhliny alebo iné chyby, ktoré môžu viesť k netesnosti.
3. V systémoch spätného vedenia pár s použitím vývevy nesmie objemový pomer zmesi vrátených pár paliva so vzduchom k množstvu načerpaného paliva prevýšiť hodnotu 1,05.
Príloha č. 6 k vyhláške č. 704/2002 Z. z.
TECHNICKÉ POŽIADAVKY A VŠEOBECNÉ PODMIENKY PREVÁDZKOVANIA ZARIADENÍ NA OBMEDZOVANIE EMISIÍ PRCHAVÝCH UHĽOVODÍKOV PRI SKLADOVANÍ A PREČERPÁVANÍ BENZÍNOV
1. Skladovanie a prečerpávanie benzínov
1.1 Pri skladovaní motorových benzínov je potrebné
1.1.1 používať skladové nádrže s vonkajšou plávajúcou strechou vybavenou účinným tesnením okrajov strechy,
1.1.2 vybaviť zvislé valcové nádrže s pevnou strechou vnútornou plávajúcou strechou s membránovým tesnením,
1.1.3 zabezpečiť odvod pár z nádrží s pevnou strechou na rekuperáciu alebo na zneškodňovanie,
1.1.4 vykonať iné opatrenia, ktoré sa uvedeným metódam vyrovnajú.
Tieto opatrenia musia zabezpečiť zníženie emisií aspoň o 90 % v porovnaní s nádržou s pevnou strechou bez uvedených opatrení. Pri obmedzovaní emisií pár benzínov odvodom pár na rekuperačnú jednotku nesmie koncentrácia uhľovodíkov z rekuperačnej jednotky pár prekročiť 35 g.m-3. Nameraná koncentrácia uhľovodíkov v odpadovom plyne sa prepočítava na štandardné podmienky, t. j. na tlak 101,325 kPa a teplotu 0 oC.
1.2 Pri prečerpávaní kvapalín podľa bodu 1.1, napr. pri stáčaní z cestných cisternových vozidiel alebo zo železničných cisternových vozňov, pri plnení cisterien zo skladových nádrží alebo pri inom prečerpávaní je potrebné použiť osobitné opatrenia, napr. recirkuláciu plynnej fázy alebo viesť vytlačované plyny do zneškodňovacieho zariadenia. Pri obmedzovaní emisií pár benzínov odvodom pár na rekuperačnú jednotku nesmie koncentrácia uhľovodíkov z rekuperačnej jednotky prekročiť 35 g.m-3.
1.3 Opatrenia v bodoch 1.1 a 1.2 na skladovanie a prečerpávanie platia pre každú skladovaciu nádrž s objemom 1 000 m3 a väčším alebo pre ročný obrat čerpania 10 000 m3 a viac.
1.4 Dýchanie nádrží treba eliminovať na čo najmenšiu mieru, napr. znížením teplotných výkyvov obsahu nadzemných nádrží ich vhodnou izoláciou alebo reflexným náterom s celkovou odrazovosťou sálavého tepla 70 %.
1.5 Na prečerpávanie sa musia používať tesné čerpadlá bez odkvapov, napr. čerpadlá s mechanickou upchávkou.
Technické podmienky a všeobecné podmienky prevádzkovania uvedené v bode 2.3 sa vzťahujú na čerpacie stanice s projektovaným ročným obratom čerpania benzínu 1 000 m3 a väčším.
2.2 Plnenie skladových nádrží
Pary vytlačené dodaným benzínom do skladovacej nádrže na čerpacej stanici musia byť vrátené cez plynotesné spojovacie vedenie do pohyblivej nádrže dodávajúcej benzín.
2.3 Plnenie palivových nádrží motorových vozidiel benzínmi
Čerpacie stanice sa musia vybudovať a prevádzkovať tak, aby pary paliva vystupujúce z nádrže motorového vozidla pri plnení motorových benzínov do nádrží motorových vozidiel boli zachytené systémom spätného vedenia pár a privedené do skladovacej nádrže.