Prezident Slovenskej republiky podpísal listinu o prístupe k dohovoru 26. augusta 2000. Listina o prístupe bola uložená u generálneho tajomníka Organizácie Spojených národov, depozitára dohovoru, 9. septembra 2003.
Dohovor nadobudol platnosť 19. apríla 2000 na základe článku 30 ods. 1 a pre Slovenskú republiku nadobudne platnosť 8. decembra 2003 na základe článku 30 ods. 3.
Zmluvné strany tohto dohovoru,
súc si vedomé osobitného významu ochrany ľudí a životného prostredia pred účinkami priemyselných havárií v záujme terajšieho a budúceho pokolenia,
uznávajúc význam a naliehavosť prevencie závažných škodlivých účinkov priemyselných havárií na ľudí a životné prostredie a podpory všetkých opatrení, ktoré stimulujú racionálne, ekonomické a účinné využitie preventívnych opatrení a opatrení na havarijnú pripravenosť a odozvu s tým, aby bol zabezpečený environmentálne vhodný a udržateľný ekonomický rozvoj,
berúc do úvahy, že účinky priemyselných havárií môžu byť pociťované za hranicami štátov a že si vyžadujú medzištátnu spoluprácu,
potvrdzujúc potrebu napomáhať aktívnu medzinárodnú spoluprácu medzi štátmi, ktorých sa to týka, pred haváriou, počas nej a po nej, prijímať príslušné opatrenia a posilňovať a koordinovať akcie na všetkých vhodných úrovniach na účely podpory prevencie, pripravenosti a odozvy na cezhraničné účinky priemyselných havárií,
berúc na vedomie dôležitosť a prospešnosť bilaterálnych a multilaterálnych opatrení na prevenciu, pripravenosť a odozvu na priemyselné havárie,
súc si vedomé úlohy Európskej hospodárskej komisie OSN a odvolávajúc sa okrem iného v tejto súvislosti na Kódex EHK správania sa pri znečistení vnútrozemských vôd haváriami presahujúcimi hranice štátov a na Dohovor o hodnotení vplyvu na životné prostredie presahujúceho štátne hranice,
so zreteľom na relevantné ustanovenia Záverečného aktu Konferencie o bezpečnosti a spolupráci v Európe (KBSE), Záverečný dokument Viedenskej schôdze zástupcov členských štátov KBSE a na výsledky Sofijskej schôdze členských štátov KBSE o ochrane životného prostredia, ako aj na príslušné druhy činností a mechanizmov Programu OSN pre životné prostredie (UNEP), najmä na program APELL, Medzinárodnú organizáciu práce (ILO), najmä na Kódex praxe pri prevenciu veľkých priemyselných havárií a v iných relevantných medzinárodných organizáciách,
zvažujúc príslušné ustanovenia Deklarácie Konferencie OSN o životnom prostredí, najmä zásadu 2, podľa ktorej majú štáty v súlade s Chartou OSN a zásadami medzinárodného práva zvrchované právo využívať vlastné zdroje v súlade so svojou environmentálnou politikou a zodpovednosť zabezpečiť, aby činnosti pod ich
jurisdikciou alebo kontrolou nespôsobovali škody na životnom prostredí iných štátov alebo oblastí za hranicami národnej jurisdikcie,
berúc do úvahy zásadu „znečisťovateľ platí“ ako základnú zásadu medzinárodného environmentálneho práva,
zdôrazňujúc zásady medzinárodného práva a zvyklostí, najmä zásadu priateľských susedských vzťahov, reciprocity, nediskriminácie a dobrej vôle,
dohodli sa takto:
PRÍLOHA I
Kategória | Prahové množstvo (v tonách) | |
1. | Horľavé plyny1(a) vrátane skvapalnených mimoriadnych plynov | 200 |
2. | Veľmi horľavé kvapaliny1(b) | 50000 |
3. | Veľmi jedovaté látky1(c) | 20 |
4. | Jedovaté látky1(d) | 500 - 200 |
5. | Oxidujúce látky1(e) | 500 - 200 |
6. | Výbušné látky1(f) | 200 - 50 |
7. | Horľavé kvapaliny1(g) (za špeciálnych podmienok tlaku a teploty) | 200 |
8. | Látky nebezpečné pre životné prostredie1(h) | 200 |
Látka | Prahové množstvo (v tonách) | |
1, | Amoniak | 500 |
2a. | Dusičnan amónny2 | 2 500 |
2b. | Dusičnan amónny vo forme hnojiva3 | 10000 |
3. | Akrylonitril | 200 |
4. | Chlór | 25 |
5. | Etylénoxid | 50 |
6. | Kyanovodík | 20 |
7. | Fluorovodík | 50 |
8. | Sírovodík | 50 |
9. | Oxid siričitý | 250 |
10. | Oxid sírový | 75 |
11. | Alkyly olova | 50 |
12. | Fosgén | 0,75 |
13. | Metylizokyanát | 0,15 |
LD5o (perorálne) účinok (1) mg/ kg telesnej váhy LD≤25 | LD50 (dermálne) účinok (2) mg/ kg telesnej váhy LD≤50 | LC50účinok (3) mg/1 (inhalácia) LC≤0,5 |
(1) LD50 perorálne u potkanov (2) LD50 dermálne u potkanov alebo králikov (3) LC50 inhaláciou (4 hodiny) u potkanov |
Posledná zistiteľná dávka < 5 mg/ kg telesnej váhy |
tam, kde sa akútna perorálna toxicita látky u zvierat zistila postupom fixného dávkovania. |
LD50 (perorálne) účinok (1) mg/ kg telesnej váhy 25<LD50≤200 | LD50(dermálne) účinok (2) mg/ kg telesnej váhy 50<LD50≤400 | LC50 účinok (3)mg/1 (inhalácia) 0,5<LC50≤2< P> |
(1) LD50 perorálne u potkanov (2) LD50 dermálne u potkanov alebo králikov (3) LC50 inhaláciou (4 hodiny) u potkanov |
Posledná zistiteľná dávka = 5 mg/ kg telesnej váhy |
tam, kde sa akútna perorálna toxicita látky u zvierat zistila postupom fixného dávkovania. |
LC50(1) mg/lLC50≤ 10 | EC50(2) mg/l EX50 ≤10 | IC50(3) mg/lIC50≤ 10 |
(1) LC50 ryby (96 hodín) (2) EC50 dafnie (48 hodín) (3) IC50 riasy (72 hodín) | ||
tam, kde látka nie je ľahko odbúrateľná alebo log Pow > 3,0 (pokiaľ nie je pokusne zistený BCF < 100). |
(j) LC - smrteľná koncentrácia
(k) EC - účinná koncentrácia
(l) IC - inhibičná koncentrácia
(m) Pow - koeficient pomeru oktanol/voda
(n) BCF - faktor biokoncentrácie
Účel analýzy | Záležitosti, ktoré sa majú zohľadniť |
Havarijné plánovanie podľa článku 8 | 1. Množstvo a vlastnosti nebezpečných látok na mieste. 2. Stručné opisné scenáre reprezentatívnych modelov priemyselných havárií, ktoré môžu vzniknúť pri nebezpečnej činnosti, vrátane stanovenia pravdepodobnosti každej z nich. 3. Pre každý scenár a) približné množstvo úniku,b) rozsah a závažnosť výsledných dôsledkov pre ľudí a mimoľudské životné prostredie za priaznivých aj nepriaznivých podmienok vrátane rozsahu z toho vyplývajúcich nebezpečných zón,c) časový úsek, v ktorom môže prvotná udalosť prerásť do priemyselnej havárie,d) všetky kroky, ktoré sa môžu vykonať na minimalizovanie pravdepodobnosti eskalácie havárie.4. Počet a rozmiestnenie obyvateľstva v blízkom okolí vrátane všetkých veľkých koncentrácií ľudí, ktorí sa potenciálne vyskytujú v nebezpečnej zóne. 5. Vek, mobilita a citlivosť (vnímavosť, zraniteľnosť) tohto obyvateľstva. |
Rozhodovanie o umiestnení podľa článku 7 | Okrem bodov 1 až 5 vyššie6. Závažnosť ujmy spôsobenej obyvateľstvu a životnému prostrediu v závislosti od povahy a okolností úniku. 7. Vzdialenosť od miesta nebezpečnej činnosti, v ktorej sa môžu vyskytnúť nebezpečné účinky na ľudí a životné prostredie v prípade priemyselnej havárie. 8. Rovnaké údaje nielen pre súčasnú situáciu, ale aj pre plánovaný alebo odôvodnene predvídateľný budúci vývoj. |
Informácie pre verejnosť podľa článku 9 | Okrem bodov 1 až 4 vyššie 9. Ľudia, ktorí môžu byť zasiahnutí priemyselnou haváriou. |
Preventívne opatrenia podľa článku 6 | Okrem bodov 4 až 9 vyššie budú pre preventívne opatrenia potrebné podrobnejšie verzie opisov a posudzovaní uvedených v bodoch 1 až 3.K týmto opisom a posudzovaniam sa musia pripojiť tieto aspekty:10. Množstvá nebezpečných látok a podmienky, za ktorých sa s nimi nakladá. 11. Zoznam scenárov pre všetky druhy priemyselných havárií so závažnými účinkami, obsahujúcich príklady, ktoré budú pokrývať plnú škálu rozsahu havárií, a možnosť účinkov z činností vykonávaných v blízkom okolí. 12. Pre každý scenár opis udalostí, ktoré môžu vyvolať priemyselnú haváriu, a kroky, ktorými by daná havária mohla eskalovať. 13. Odhad, aspoň všeobecný, pravdepodobnosti výskytu každej etapy, ktorá nastane, pričom sa budú brať do úvahy okolnosti opísané v bode 14. 14. Opis preventívnych opatrení z hľadiska zariadení a postupov určených na minimalizovanie pravdepodobnosti výskytu každej etapy. 15. Hodnotenie účinkov, ktoré môžu mať odchýlky od bežných prevádzkových podmienok, a tiež príslušných úkonov na bezpečné zastavenie nebezpečnej činnosti alebo akejkoľvek jej časti v prípade nebezpečenstva, ako aj potreby školenia personálu s cieľom zabezpečiť, aby boli vážne prevádzkové odchýlky identifikované vo včasnom štádiu a aby boli prijaté príslušné opatrenia. 16. Hodnotenie rozsahu, do akého môžu zmeny, opravy a údržbárske práce na nebezpečnej činnosti ohroziť opatrenia na riadenie (kontrolu), ako aj nasledujúce úkony na udržanie riadenia (kontroly). |