Inteligentné zákony - stvorené pre účtovníkov
Uvádzacia cena
len 1€ bez DPH mesačne

Vyhláška Ústredného geologického úradu a Ministerstva financií o projektovaní, rozpočtovaní, plánovaní, financovaní, fakturovaní a platení geologických prác 1961

Obsah Poznámky Notifikácie
Znenie účinné: od 14.11.1961 do 23.02.1967 Neplatné znenie pre dnes
Porovnanie zmien počas roka:
22/1961 Zb.
Časová verzia predpisu účinná od 14.11.1961 do 23.02.1967
22
VYHLÁŠKA
Ústredného geologického úradu a Ministerstva financií
z 15. februára 1961
o projektovaní, rozpočtovaní, plánovaní, financovaní, fakturovaní a platení geologických prác
Ústredný geologický úrad a Ministerstvo financií v dohode so Štátnou plánovacou komisiou a ostatnými zúčastnenými orgánmi po prejednaní s krajskými národnými výbormi a vybranými podnikmi ustanovujú podľa § 2 vládneho nariadenia č. 11/1958 Zb. o organizácii štátnej geologickej služby, § 11 ods. 1 a 2 zákona č. 83/1958 Zb. o úprave finančného plánovania a finančného hospodárenia národných podnikov a ostatných hospodárskych organizácií štátneho socialistického sektora, podľa § 20 ods. 1 písm. a) zákona č. 8/1959 Zb., ktorým sa ustanovujú základné pravidlá o štátnom rozpočte a o hospodárení s rozpočtovými prostriedkami a podľa ustanovenia § 15 ods. 1 písm. f) vládneho nariadenia č. 81/1958 Zb. o správe národného majetku:

Prvá časť | Úvodné ustanovenie

§1 Účel úpravy
Sústredením podstatnej časti geologického výskumu a prieskumu do samostatného odvetvia jednotne riadeného Ústredným geologickým úradom sa vytvorili predpoklady na využívanie výsledkov tejto činnosti podľa potrieb plánovitého proporcionálneho rozvoja jednotlivých odvetví a celého národného hospodárstva a pre uplatnenie nových zásad ekonomického riadenia.
Tieto zásady a zvýšený záujem organizácií na dobrom hospodárení s prostriedkami štátneho rozpočtu i s vlastnými finančnými zdrojmi vyžadujú úpravu projektovania, rozpočtovania, plánovania, financovania, fakturovania a platenia geologických prác.
§2 Rozsah platnosti
Táto vyhláška sa vzťahuje na geologické práce, vykonávané štátnymi socialistickými organizáciami. Na geologické práce vykonávané organizáciami Ústrednej správy výskumu a ťažby rádioaktívnych surovín sa táto vyhláška nevzťahuje.
§3 Geologické práce
(1)
Geologickými prácami sa v zmysle tejto vyhlášky rozumie geologický výskum a geologický prieskum včítane prieskumu ťažobného.
(2)
Hlavným cieľom geologických prác je zisťovanie zásob úžitkových nerastov a zdrojov pitnej a úžitkovej vody, potrebných pre rozvoj národného hospodárstva a zistenie geologických skutočností, ktoré spresňujú znalosti o geologickej stavbe štátneho územia, ako aj zistenie geologických a geologicko-technických údajov potrebných pre investičnú výstavbu.
§4 Geologický výskum
Geologický výskum skúma geologickú stavbu štátneho územia a rieši tematické úlohy, smerujúce na zistenie významných zákonitostí alebo prvkov geologickej stavby skúmanej oblasti alebo na získanie vhodných vedecky, ekonomicky a technicky zdôvodnených postupov pri geologických prácach; účelom geologického výskumu je získať podklady pre vedeckú, hospodársku a technickú činnosť, vykonávanú najmä na rozšírenie surovinovej základne štátu.
§5 Geologický prieskum
Geologický prieskum zahrňuje prieskum ložiskový, hydrogeologický a stavebno-geologický:
a)
ložiskový prieskum má za účel vyhľadávať ložiská nerastných surovín, zisťovať ich vývoj, úložné pomery a kvalitu suroviny v rozsahu potrebnom na vyčíslenie zásob nerastnej suroviny ložiska v určených kategóriách,
b)
hydrogeologický prieskum má za účel vyriešiť vodné pomery skúmanej oblasti, najmä ložísk nerastných surovín, alebo vyhľadávanie zdrojov podzemných vôd a ich kvalitatívne a kvantitatívne vyhodnotenie,
c)
stavebno-geologický prieskum skúma pôdne mechanické a iné vlastnosti zemín a hornín vzhľadom na výber vhodného staveniska a na potreby technicky a ekonomicky správneho založenia budovaného diela.
§6 Ťažobný prieskum
Ťažobný prieskum (tzv. dorozviedka) sa vykonáva v dobývacích priestoroch najmä pre prevod zistených zásob nerastných surovín nižších kategórií do vyšších.
§7 Vykonávanie geologických prác
(1)
Geologické práce (§ 2) vykonáva zásadne Ústredný geologický úrad svojimi podriadenými organizáciami.
(2)
Geologický výskum vykonáva aj Československá akadémia vied, prípadne vedecko-výskumné pracoviská vysokých škôl a iné organizácie určené vládou.
(3)
Geologický prieskum môžu vykonávať v rozsahu a stupni dohodnutom s Ústredným geologickým úradom aj organizácie, ktoré boli na to určené podľa zásad schválených vládou.
(4)
Ťažobný prieskum vykonávajú hospodárske organizácie, do pôsobnosti ktorých prislúcha ťažba nerastných surovín.
§8 Evidencia a koordinácia geologických prác
§ 8 ods. 1 a 2 - Zrušené od 14. 11. 1961.
(3)
Na zabezpečenie presnej evidencie o vynaložených prostriedkoch na geologické práce financované zo štátneho rozpočtu (§ 11) i po ich vyfakturovaní vykazujú hospodárske organizácie vykonávajúce geologické práce hodnotu týchto prác podľa jednotlivých geologických úloh (§ 9 ods. 1) narastajúcim spôsobom podsúvahove v účtovnej evidencii. Po prevzatí preskúmaného ložiska vykazuje hodnotu vykonaných geologických prác financovaných zo štátneho rozpočtu preberajúca ťažobná organizácia rovnako podsúvahove v účtovnej evidencii.

Druhá časť | Projektovanie, rozpočtovanie a plánovanie

§9 Projektová a rozpočtová dokumentácia
(1)
Projektová a rozpočtová dokumentácia má tri nedeliteľné časti, a to geologickú, technickú a ekonomickú (včítane rozpočtu). Projekt a rozpočet sa vypracuje na úlohu geologických prác. Rozpočet sa zostavuje v platnej rozpočtovej sústave podľa cenníkov, prípadne sborníkov rozpočtových noriem; pri ťažobnom prieskume, vykonávanom vo vlastnej réžii sa zostavuje plánová kalkulácia podľa odborového kalkulačného vzorca. Rozsah projektovej a rozpočtovej dokumentácie pri prácach vykonávaných dodávateľským spôsobom dohodne vykonávajúca organizácia s odberateľom v hospodárskej zmluve.
(2)
Organizácie, ktoré vyhotovujú projekty a rozpočty na geologické práce, zodpovedajú za ich kvalitu a za správne ocenenie prác podľa platných cien.
(3)
Pri vyhotovovaní a schvaľovaní projektov a rozpočtov treba vychádzať z najracionálnejších metód a spôsobov vykonávania geologických prác za použitia výkonných strojových zariadení a prístrojov, postupu podľa pokrokovej technológie a zabezpečovať kvalitné a komplexné splnenie geologickej úlohy s najväčšou hospodárnosťou.
(4)
Projekty a rozpočty prác financovaných zo štátneho rozpočtu, ako aj ich zmeny, schvaľuje vecne príslušný minister (vedúci ústredného orgánu), prípadne osoby ním splnomocnené. Schválená projektová a rozpočtová dokumentácia je pri týchto prácach hlavným podkladom pre ich zaradenie do plánu a rozpočtu. Bez schváleného projektu a rozpočtu nesmú sa tieto práce začať. Iba v celkom výnimočných prípadoch možno začať práce bez schválenej projektovej a rozpočtovej dokumentácie, a to len na príkaz príslušného ministra (vedúceho ústredného orgánu), v ktorom bude pre dodatočné vypracovanie a schválenie dokumentácie určená aj lehota nepresahujúca 3 mesiace od začatia prác. Odpis tohoto príkazu treba predložiť ústrediu Štátnej banky československej.
(5)
Na žiadosť ťažobných organizácií, ktoré budú ťažiť nerastné suroviny overené geologickými prácami, možno vo výnimočných prípadoch v projekte a rozpočte geologických prác financovaných zo štátneho rozpočtu uvažovať aj vykonávanie banských prác v iných profiloch, ako treba na ekonomicky najvýhodnejšie dosiahnutie zámeru sledovaného geologickými prácami. V týchto prípadoch možno projekt a rozpočet schváliť len vtedy, ak je doložený záväzným vyhlásením ťažobnej organizácie, prípadne jej nadriadeným ministerstvom (ústredným orgánom) a vyjadrením príslušnej projektovej organizácie, že takto vykonané práce sa využijú na ťažobné účely.
(6)
Podrobnosti o spôsobe vypracovania projektovej a rozpočtovej dokumentácie pre geologické práce financované zo štátneho rozpočtu, ako aj o ich zmenách určí Ústredný geologický úrad v dohode so Štátnou plánovacou komisiou a Ministerstvom financií; pre geologické práce na naftu a zemný plyn určí tieto podrobnosti Ministerstvo palív a energetiky v dohode s Ústredným geologickým úradom, Štátnou plánovacou komisiou a Ministerstvom financií.
§10 Plánovanie
(1)
Plán geologických prác sa zostavuje podľa pokynov Štátnej plánovacej komisie. Pre zaradenie geologických prác do štátneho rozpočtu platia smernice Ministerstva financií pre zostavenie návrhu štátneho rozpočtu a finančných plánov.
(2)
Návrhy na zaradenie geologických prác financovaných zo štátneho rozpočtu (§ 11) do štátneho plánu rozvoja národného hospodárstva treba predložiť Ústrednému geologickému úradu najneskôr do 1. júla roku predchádzajúceho rok začatia prípravných prác. Návrhy došlé po tomto termíne sa môžu zaradiť do plánu len pokiaľ to kapacita a prostriedky Ústredného geologického úradu dovolia. Toto ustanovenie sa nevzťahuje na geologické práce na naftu a zemný plyn.
(3)
Podkladom pre zaradenie stavebno-geologických a iných prác vykonávaných dodávateľským spôsobom do štátneho plánu rozvoja národného hospodárstva je uzavretie hospodárskej zmluvy podľa osobitných predpisov.*)

Tretia časť | Financovanie geologických prác

§11 Práce financované zo štátneho rozpočtu
(1)
Zo štátneho rozpočtu sa financuje geologický výskum (§ 4) a geologický prieskum ložiskový [§ 5 písm. a)] a hydrogeologický [§ 5 písm. b)]. Na návrh ťažobnej organizácie môžu sa v odôvodnených prípadoch vykonávať tieto práce zo štátneho rozpočtu výnimočne i v dobývacom priestore.
(2)
Plán financovania geologických prác, vykonávaných hospodárskymi organizáciami, predkladá ministerstvo (ústredný orgán) na potvrdenie Ministerstvu financií na predpísanom vzore.**) Pri zmene plánovaného objemu geologických prác treba zmenu plánu financovania geologických prác rovnako predložiť Ministerstvu financií na potvrdenie.
(3)
Financovanie jednotlivých úloh sa vykonáva prostredníctvom pobočky Štátnej banky československej (ďalej len „banky“) príslušnej podľa sídla vykonávajúcej organizácie.
(4)
Podkladom pre financovanie geologických prác sú výpisy zo schváleného plánu geologických prác na príslušný rok**) a schválené rozpočty na úlohy (§ 9 ods. 1). Zmeny výpisov predložené ústrediu banky po 20. decembri bežného roku nie je banka povinná vziať za podklad financovania.
(5)
Objem geologických prác pri jednotlivej úlohe môže sa v bežnom roku v odôvodnených prípadoch prekročiť, a to do celkovej výšky schváleného rozpočtu na túto úlohu a za podmienky, že prekročenie možno uhradiť v rámci finančného limitu, určeného ministerstvu (ústrednému orgánu) pre príslušný rok plánom financovania geologických prác.
(6)
Pri prekročení celkového rozpočtu na jednotlivú úlohu do výšky 2 %, maximálne však o sumu 10 000 Kčs, vypláca banka práce bez zmeny projektu a rozpočtu až do celkovej sumy plánovanej pre vykonávajúcu organizáciu a uvedenej vo výpise zo schváleného plánu geologických prác.
(7)
O financovaní geologických prác, vykonávaných rozpočtovými organizáciami, platia všeobecné predpisy.
§12 Financovanie ťažobného prieskumu
(1)
Vykonávanie ťažobného prieskumu (§ 6) sa financuje na vrub vlastných nákladov výroby ťažobných podnikov.
(2)
Ťažobný podnik plánuje náklady na ťažobný prieskum v hlavnej činnosti. Tieto náklady zahrňuje do vlastných nákladov výroby v tom roku, v ktorom sa ťažobný prieskum vykonáva, a to buď priamo alebo v jednotlivých mesiacoch prostredníctvom nákladov budúcich období. Do nákladov v jednotlivých mesiacoch možno náklady na ťažobný prieskum zahrnúť podielom určeným v pláne (napr. 1/12 úhrnnej sumy, plánovanej na ťažobný prieskum v bežnom roku). Účet nákladov budúcich období nesmie vykazovať pri ťažobnom prieskume koncom roku zostatok.
(3)
Ťažobný prieskum je vnútropodnikovým obratom a nezahrňuje sa do hrubej výroby a výroby tovaru. Do hrubej výroby a výroby tovaru sa zahrňuje len ťažobný prieskum vykonávaný dodávateľským spôsobom.
(4)
Ťažobné organizácie a ministerstvá (ústredné orgány) sú povinné hodnotiť pri komplexných rozboroch výsledky ťažobného prieskumu tak z hľadiska geologicko-technického, ako aj ekonomického.
§13 Financovanie stavebno-geologických a iných prác
(1)
Geologické práce, ktoré sa nefinancujú podľa ustanovení §§ 11 a 12 (napr. stavebno-geologické práce), sa financujú zo zdrojov určených podľa príslušných predpisov.*)
(2)
Ak sa vykonávajú tieto práce dodávateľským spôsobom, podkladom pre ich financovanie je hospodárska zmluva.
§14 Využitie výsledkov geologického prieskumu
(1)
Vykonávajúca organizácia odovzdá po skončení geologických prác ťažobnej organizácii do správy preskúmané ložisko (overené zásoby nerastných surovín) vhodné na priemyslové dobývanie, a to bezodplatne.**)
Vykonávajúca organizácia pritom odovzdáva ťažobnej organizácii najmä výmer Komisie pre klasifikáciu zásob ložísk nerastných surovín o schválení výpočtu zásob odovzdávaného ložiska a príslušnú geologickú dokumentáciu.
(2)
Práce vykonávané geologickým výskumom a prieskumom, ktoré sa použijú pre ťažobné účely, je ťažobná organizácia povinná dňom prevzatia preskúmaného ložiska previesť nepeňažne do svojej správy ako základné prostriedky a oceniť ich podľa platných predpisov. Rovnaký postup platí aj pre banské práce vykonávané prieskumnými organizáciami na žiadosť ťažobnej organizácie v iných ako prieskumných profiloch (§ 9 ods. 5).
(3)
Vykonávajúca organizácia môže odovzdať ťažobnej organizácii podľa dohody aj hnuteľné základné prostriedky, dočasné budovy a stavby, materiál, haldy nerastných surovín vyťažených v prieskume, drobné a krátkodobé predmety. Tento prevod sa vykonáva za odplatu.
(4)
V prípade, že výsledkom prieskumu je overenie ložiska, ktoré nemožno priemyslom využiť, udržuje, prípadne likviduje ho vykonávajúca organizácia zo svojich prostriedkov, pokiaľ medzi vykonávajúcou a ťažobnou organizáciou, prípadne inou organizáciou, nedôjde k dohode o inom využití overených zásob alebo prieskumných diel.

Štvrtá časť | Fakturovanie geologických prác

§15 Fakturovanie prác financovaných zo štátneho rozpočtu
(1)
O rozsahu vykonaných prác financovaných zo štátneho rozpočtu vyhotoví sa zápisnica***) do 5 dní po uplynutí príslušného kalendárneho mesiaca; ak sa skončia práce v priebehu mesiaca, alebo ak ide o práce, ktoré sa budú fakturovať celkovou faktúrou [§ 17 ods. 1 písm. b)], vyhotoví sa zápisnica do 5 dní po skončení týchto prác.
(2)
Zápisnicu vyhotoví na mieste vykonávaných prác pracovník priamo zodpovedný za ich vykonanie.
(3)
Vykonané práce pre účely fakturácie kontrolujú za ministerstvo (ústredný orgán), ktorému sa tieto práce fakturujú, riaditeľ vykonávajúceho podniku a jeho námestník, riadiaci geologickú službu, v čase ich neprítomnosti alebo zaneprázdnenia pracovníci, ktorí ich zastupujú.
(4)
Zápisnica o vykonaných prácach musí obsahovať:
a)
číslo zápisnice a dobu, za ktorú sa práce odovzdávajú; pri ukončení prác sa vyznačí, že ide o zápisnicu záverečnú a uvedie sa deň ukončenia prác,
b)
názov a adresu vykonávajúcej organizácie,
c)
názov a číslo úlohy podľa výpisu z plánu geologických prác (§ 11 ods. 4),
d)
úhrnnú sumu za práce vykonané od ich začatia do konca obdobia, za ktoré je zápisnica vyhotovená,
e)
úhrnnú sumu za práce vykonané vo vykazovanom období, názov a rozsah týchto prác v merných jednotkách, pričom sa pri každom druhu prác uvedie označenie cenníka, číslo príslušnej položky cenníka, prípadne číslo položky rozpočtu, ďalej cena za mernú jednotku a úhrnná suma, pripadajúca na jednotlivý druh prác; na rube zápisnice sa potom informatívne rozvedú údaje o rozsahu vykonaných prác v merných jednotkách za vyfakturované obdobie, a to podľa jednotlivých vrtov, šachtíc, šachiet, chodieb, rýh a pod. s uvedením evidenčného čísla a stavu prác na začiatku a na konci vykazovaného obdobia,
f)
stav prác v merných jednotkách na začiatku a na konci vykazovaného obdobia,
g)
prípadné ďalšie údaje výslovne predpísané osobitnými predpismi,
h)
záväzné vyhlásenie, že vykonané práce zodpovedajú všetkým platným predpisom pre vykonávanie geologických prác i platným cenám a že všetky údaje v zápisnici uvedené boli vecne preskúšané a zistené v poriadku, takže vykonané práce možno uhradiť z prostriedkov štátneho rozpočtu,
ch)
dátum a vlastnoručné podpisy osôb, uvedených v ods. 2 a 3; podpisové vzory týchto osôb musia sa vopred zaslať banke.
§16 Fakturovanie geologických prác vykonávaných podľa hospodárskej zmluvy
(1)
Pre účely fakturácie sa o rozsahu prác vykonaných dodávateľským spôsobom podľa hospodárskej zmluvy vyhotoví na mieste vykonávaných prác a za účasti zástupcu odberateľa zápisnica*) do 5 dní po uplynutí príslušného kalendárneho mesiaca.
Ak sa skončia práce v priebehu mesiaca alebo ak ide o práce, ktoré sa budú fakturovať celkovou faktúrou [§ 17 ods. 1 písm. b)], vyhotoví sa zápisnica do 5 dní po ich ukončení.
(2)
Zápisnica o vykonaných prácach, ktorú vyhotoví vykonávajúca organizácia, musí vedľa údajov uvedených v § 15 ods. 4 písm. a), b), d), e), f) ešte obsahovať:
a)
názov a adresu odberateľa,
b)
dátum a bližšie označenie hospodárskej zmluvy,
c)
celkovú rozpočtovanú hodnotu prác,
d)
ďalšie údaje vyplývajúce z hospodárskej zmluvy, prípadne predpísané osobitnými predpismi,
e)
vyhlásenie, že vykonané práce zodpovedajú všetkým predpisom pre vykonávanie geologických prác, platným cenám a sú v súlade s uzavretou hospodárskou zmluvou,
f)
dátum a vlastnoručné podpisy zástupcov vykonávajúcej organizácie a odberateľa.
§17 Druhy faktúr
(1)
Geologické práce sa fakturujú:
a)
mesačnými faktúrami,
b)
celkovými faktúrami,
c)
mesačnými súhrnnými faktúrami.
(2)
Mesačnými faktúrami sa fakturujú geologické práce vykonané za kalendárny mesiac.
(3)
Celkovými faktúrami sa fakturujú geologické práce, ktorých vykonanie podľa plánu alebo hospodárskej zmluvy nemá trvať dlhšie ako 45 kalendárnych dní.
(4)
Mesačnými súhrnnými faktúrami je možné fakturovať geologické práce financované zo štátneho rozpočtu, vykonané za kalendárny mesiac na viacerých úlohách jedným podnikom.
§18 Obsah faktúr
(1)
Faktúry za geologické práce smú obsahovať tieto údaje:
a)
označenie faktúry s uvedením jej druhu; posledná mesačná faktúra musí byť výslovne označená ako posledná,
b)
názov a adresu vykonávajúcej organizácie,
c)
sídlo pobočky banky, s ktorou je vykonávajúca organizácia v spojení a číslo jej bankového účtu,
d)
dátum vyhotovenia a číslo faktúry,
e)
deň odoslania faktúry, ktorý sa musí zhodovať s dátumom poštovej pečiatky alebo pri doručení poslom s dňom prevzatia faktúry odberateľom,
f)
doložku „splatná inkasným príkazom č. ... dňa ...“,
g)
posledný deň platobnej lehoty na uhradenie faktúry, ak nedosahuje suma faktúry 200 Kčs,
h)
názov a adresu odberateľa, na ktorú sa má faktúra odoslať,
ch)
sídlo pobočky banky, s ktorou je odberateľ v spojení, a číslo jeho účtu,
i)
názov a číslo úlohy podľa výpisu z plánu geologických prác, ak ide o práce financované zo štátneho rozpočtu; dátum a číslo hospodárskej zmluvy, ak ide o práce vykonávané podľa hospodárskej zmluvy; v mesačných súhrnných faktúrach sa podľa jednotlivých úloh uvedú ich čísla, názvy a celkové sumy za vykonané práce podľa príslušných zápisníc o vykonaných prácach,
j)
celkovú sumu za vykonané práce, ktorá musí byť zhodná so sumou uvedenou v príslušnom platobnom doklade a v zápisniciach o vykonaných prácach,
k)
údaje pre daňové účely,
l)
ďalšie údaje vyplývajúce z hospodárskej zmluvy, prípadne predpísané osobitnými predpismi,
m)
pečiatka vykonávajúcej organizácie a podpis osoby zodpovednej za faktúru.
(2)
K faktúram sa musia vždy pripojiť zápisnice o vykonaných prácach, ako ich nedeliteľná súčasť.
(3)
Keď sa odberateľ nedostaví na vyhotovenie zápisnice (§ 16 ods. 1), pripojí sa k faktúre zápisnica o vykonaných prácach bez jeho podpisu a táto skutočnosť sa uvedie súčasne v zápisnici.
§19 Zasielanie faktúr
(1)
Faktúra spolu so zápisnicou o vykonaných prácach musí sa odoslať doporučene alebo poslom na potvrdenie.
(2)
Faktúra za geologické práce musí sa odoslať odberateľovi najneskôr do 10 dní po uplynutí kalendárneho mesiaca, prípadne do 10 dní po skončení prác, ak ide o poslednú mesačnú faktúru alebo celkovú faktúru.
(3)
Subdodávateľ je povinný odoslať mesačnú faktúru najneskôr do 6 dní po uplynutí kalendárneho mesiaca, prípadne do 6 dní po dokončení prác, ak ide o poslednú mesačnú alebo celkovú faktúru, ak nebola dojednaná lehota kratšia.
(4)
Ak nemá faktúra alebo zápisnica o vykonaných prácach všetky náležitosti alebo ak obsahuje údaje nesprávne a ak tieto závady neboli bez meškania odstránené, môže odberateľ faktúru do 3 dní po tom, čo ju dostal vrátiť a na vrátenej faktúre vyznačiť nesprávne údaje alebo chýbajúce náležitosti. V takomto prípade je odberateľ povinný zároveň odmietnuť akcept inkasného príkazu.
(5)
Dodávateľ je povinný odoslať novú faktúru najneskoršie tretieho dňa po dni, kedy vrátenú faktúru dostal; v novej faktúre musí dodávateľ vyznačiť deň, kedy dostal chybnú faktúru.
§20 Platenie faktúr
(1)
Faktúru musí odberateľ zaplatiť do 6 dní po jej odoslaní, ak si strany neurčia dohodou lehotu kratšiu.
(2)
Ak vráti odberateľ faktúru pre chyby, začína beh platobnej lehoty až po odoslaní novej faktúry.
(3)
Bez zápisnice o vykonaných prácach nesmie sa faktúra vyplatiť.
(4)
Ak sa fakturujú geologické práce mesačnými súhrnnými faktúrami, pripojí vykonávajúca organizácia k platobnému dokladu súpis zápisníc o vykonaných prácach; v súpise sa musí uviesť názov a číslo jednotlivých úloh a celková suma za vykonané práce podľa jednotlivých úloh. Tento súpis môže sa nahradiť rovnopisom mesačnej súhrnnej faktúry.
(5)
Spôsob platenia faktúr upravujú osobitné predpisy.*)
§21 Poplatok z omeškania a penále
(1)
Ak vykonávajúca organizácia neodoslala faktúru v určenej lehote, odberateľ je povinný účtovať vykonávajúcej organizácii a táto odberateľovi zaplatiť penále vo výške 1 % konečnej sumy tejto faktúry, a to za každý i začatý mesiac omeškania, celkom však najmenej 50 Kčs.
(2)
Ak nezaplatí odberateľ faktúru v lehote, je vykonávajúca organizácia povinná požadovať od odberateľa a odberateľ jej zaplatiť poplatok z omeškania vo výške pol promile z dlhovanej sumy za každý deň omeškania, najmenej však celkom 50 Kčs.
(3)
Ak je poplatok z omeškania celkom aspoň suma 200 Kčs, zašle vykonávajúca organizácia odberateľovi doporučene alebo poslom na potvrdenie vyúčtovanie poplatku z omeškania. Odberateľ je povinný najneskoršie do 5 dní po obdržaní tohto vyúčtovania buď zaplatiť poplatok z omeškania alebo oznámiť vykonávajúcej organizácii svoje námietky. Po uplynutí lehoty vyhotoví vykonávajúca organizácia príkaz na vybratie**), pripojí k nemu kópiu vyúčtovania, ktoré poslala odberateľovi a poznamená na ňom, že lehota na zaplatenie poplatku z omeškania, prípadne na oznámenie námietok, už márne uplynula.
(4)
Od požadovania penále alebo poplatku z omeškania môže sa upustiť, ak neprevyšuje penále alebo poplatok z omeškania celkom sumu 200 Kčs.
(5)
Ak zistí banka, že vykonávajúca organizácia fakturovala sumy, na ktoré nemá nárok, je oprávnená po prejednaní s vykonávajúcou organizáciou vybrať od nej penále zo sumy, o ktorú sa fakturovalo viac, a to:
a)
až do výšky 10 %, ak fakturované práce neboli vykonané vôbec alebo v danom rozsahu,
b)
až do výšky 5 %, ak boli fakturované vyššie ceny za jednotku, prípadne prirážky a pod., než ako sa mohli podľa platných predpisov fakturovať.
(6)
Ak odberateľ zaplatil sumy nesprávne fakturované [odsek 5 písm. a), b)], môže banka od neho vybrať penále určené v odseku 5.
(7)
Penále a poplatok z omeškania sa účtujú do 30 dní po získaní všetkých podkladov pre určenie jeho výšky. Penále vybraté bankou podľa odseku 5 a 6 sa odvádzajú do štátneho rozpočtu.
(8)
V príkazoch na vykonanie úhrady poplatku z omeškania a penále musí sa osobitne označiť, že ide o úhradu poplatku z omeškania alebo penále.
(9)
Ustanovenia odsekov 2, 3 a 6 sa nevzťahujú na práce financované zo štátneho rozpočtu.
§22 Zodpovednosť za geologické práce financované zo štátneho rozpočtu
(1)
Ministerstvo (ústredný orgán), ktorému sa fakturujú práce financované zo štátneho rozpočtu, preskúma v platobnej lehote správnosť a úplnosť predpísaných náležitostí faktúr (§ 18 ods. 1) a početnú správnosť číselných údajov v nich obsiahnutých. Vecnú správnosť údajov preskúšajú a svojim podpisom na zápisnici o vykonaných prácach potvrdia osoby uvedené v § 15 ods. 3.
(2)
Okrem povinností uvedených v odseku 1 je ministerstvo (ústredný orgán) povinné presvedčovať sa následne pravidelnými kontrolami o kvalite, rozsahu, hospodárnosti a správnom oceňovaní vykonaných prác, a to na mieste ich vykonávania; pritom musí prizerať na pripomienky a upozornenia aj iných orgánov, najmä Komisie pre klasifikáciu zásob ložísk nerastných surovín, Štátnej banky československej a pod.
(3)
Ak vykonané geologické práce nezodpovedajú všetkým predpisom platným pre ich vykonávanie, alebo práce sa vykonali v menšom rozsahu, ako sa určilo v zápisnici, alebo sa porušili cenové predpisy, určí ministerstvo (ústredný orgán) vykonávajúcej organizácii lehotu, v ktorej je táto povinná vrátiť prostriedky neoprávnene čerpané zo štátneho rozpočtu. Súčasne je povinné účtovať vykonávajúcej organizácii a táto zaplatiť penále až do výšky 10 % z tejto sumy.
(4)
Ak vykonávajúca organizácia sumu v určenej lehote nevráti, je ministerstvo (ústredný orgán) oprávnené vybrať si túto sumu príkazom na vybranie*), ku ktorému ako doklad pripojí odpis opatrení, ktorým sa vrátenie neoprávnene čerpaných prostriedkov uložilo.
§23 Poplatok z omeškania pri námietkach proti geologickým prácam vykonávaným podľa hospodárskej zmluvy
(1)
Odberateľ môže uplatniť námietky proti kvalite, rozsahu alebo oceneniu vykonaných prác pri podpisovaní zápisnice o vykonaných prácach (§ 16). V tomto prípade musí vykonávajúca organizácia zahrnúť do faktúry len sumu, ktorá nie je námietkami dotknutá. Ak sa námietky neuznajú odôvodnenými dohodou strán alebo rozhodnutím kompetentného orgánu (štátna arbitráž, prípadne súd), je odberateľ povinný doplatiť príslušnú sumu a zároveň zaplatiť z nej poplatok z omeškania vo výške určenej v § 21 ods. 2, a to odo dňa kedy mala byť pôvodne splatná do dňa zaplatenia. Príkaz na úhradu týchto súm musí sa doložiť odpisom dohody alebo rozhodnutím kompetentného orgánu.
(2)
Ak uplatnil odberateľ námietky proti kvalite alebo rozsahu vykonaných prác až po zaplatení faktúry a jeho námietky sa uznali odôvodnenými dohodou strán alebo rozhodnutím kompetentného orgánu, je vykonávajúca organizácia povinná vrátiť nielen zaplatenú sumu zodpovedajúcu uznaným námietkam, ale taktiež zaplatiť z nej zároveň poplatok z omeškania vo výške určenej v § 21 ods. 2, a to odo dňa zaplatenia faktúry do dňa úhrady sumy.
(3)
Ustanovenia odsekov 1 a 2 platia obdobne i pre vzťahy medzi vykonávajúcou organizáciou a jej subdodávateľom.
(4)
Pre uplatnenie námietok podľa ods. 2 platia lehoty určené všeobecnými predpismi**).
§24 Pôsobnosť banky
(1)
Štátna banka československá:
a)
náhodne kontroluje najmä účelové a hospodárne používanie prostriedkov určených na financovanie geologických prác, plnenie plánu geologických prác, dodržiavanie projektovej, rozpočtovej a finančnej disciplíny, cenových predpisov a platobnej disciplíny,
b)
navrhuje a presadzuje potrebné opatrenia na zabezpečenie hospodárneho plnenia plánu geologických prác,
c)
je oprávnená vykonávať kontrolné dohliadky na pracoviskách, pričom vykonávajúca organizácia i odberatelia sú povinní uľahčiť jej vykonávanie týchto dohliadok a predkladať jej predpísané výkazy, prípadne ďalšie podklady potrebné na kontrolné účely,
d)
upozorňuje vykonávajúce organizácie i odberateľov na závady, ktoré ohrozujú plnenie plánu geologických prác a ich plynulé financovanie,
e)
ak zistí, že sa vykonávajú práce nezaradené v schválenom pláne, neregistrované alebo bez schválenej projektovej a rozpočtovej dokumentácie, prípadne iné závady, ktoré ohrozujú plnenie plánu geologických prác, oznámi túto skutočnosť nadriadenému orgánu vykonávajúcej organizácie a v závažnejších prípadoch Ministerstvu štátnej kontroly alebo iným orgánom kompetentným podľa povahy prípadu. Oznámenie sa podáva aj vtedy, ak neplánované práce sa do plánu dodatočne zaradili.
(2)
Štátna banka československá je oprávnená použiť sankcie vyplývajúce z predpisov o financovaní alebo úverovaní***) voči tej organizácii, u ktorej zistí závažné porušenie tejto vyhlášky.

Piata časť | Záverečné ustanovenia

§25 Organizácie riadené národnými výbormi
Práva a povinnosti prislúchajúce podľa tejto vyhlášky ministerstvám (ústredným orgánom) vykonávajú na úseku hospodárstva spravovaného národnými výbormi krajské národné výbory.
§26 Povoľovanie výnimiek
Výnimku z tejto vyhlášky môže zo závažných dôvodov povoliť:
a)
z ustanovení prvej a druhej časti Ústredný geologický úrad v dohode s Ministerstvom financií,
b)
z ustanovení tretej a štvrtej časti Ministerstvo financií.
§27 Zrušovacie ustanovenia
Zrušujú sa:
1.
vyhláška Vládneho výboru pre geológiu a Ministerstva financií č. 186/1956 Ú. l. (Ú. v.) o plánovaní, projektovaní, rozpočtovaní a financovaní geologických prác,
2.
vyhláška ministra financií č. 241/1955 Ú. l. (Ú. v.) o fakturovaní a platení stavebno-montážnych a geologicko-prieskumných prác, dodávok strojov a zariadení, ako i generálnych opráv v znení vyhlášky ministra financií č. 126/1956 Ú. l. (Ú. v.), pokiaľ sa vzťahuje na geologické práce,
3.
vyhláška ministra financií č. 172/1956 Ú. l. (Ú. v.) o zjednodušenom fakturovaní drobných dodávok materiálu a prác a o poplatku z omeškania a penále, pokiaľ sa vzťahuje na geologické práce,
4.
predpisy o financovaní a kontrole geologických prác a o úverovaní hospodárskych geologických organizácií Investičnou bankou, o financovaní nákladov na geologické práce vykonávané ťažobnými podnikmi a o zostavovaní projektov a rozpočtov geologických prác.*)
§28 Účinnosť
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. aprílom 1961.
Námestník ministra financií:

Dvořák v. r.

Predseda Ústredného geologického úradu:

Suchopa v. r.
*)
Vyhláška Štátneho úradu plánovacieho č. 298/1952 Ú. l. (č. 346/1952 Ú. v.) o zasielaní dokladov Geologickému fondu.
*)
Vyhláška Ústredného geologického úradu č. 23/1961 Zb., ktorou sa vydávajú základné podmienky dodávky geologickoprieskumných prác.
**)
Predpísané vzory sa vytlačia vo Vestníku Ministerstva financií.
*)
Napr. Smernice Ministerstva financií pre financovanie niektorých nákladov hospodárskych organizácií štátneho socialistického sektora a pre rozpočtovanie a financovanie niektorých výdavkov rozpočtových organizácií z 15. júla 1960 č. 117/35 000/60 (Vestník Ministerstva financií č. 13-14/1960).
**)
Vládne nariadenie č. 81/1958 Zb. o správe národného majetku a vyhláška Ministerstva financií č. 205/1958 Ú. l. (Ú. v.), ktorou sa vykonáva vládne nariadenie o správe národného majetku v znení vyhlášky č. 133/1960 Zb.
***)
Predpísaný vzor sa vytlačí vo Vestníku Ministerstva financií.
*)
Predpísaný vzor sa vytlačí vo Vestníku Ministerstva financií.
*)
Smernice Štátnej banky československej č. 170/1956 Ú. l. (Ú. v.) o platobnom a zúčtovacom styku.
**)
Vyhláška ministra financií č. 372/1953 Ú. l. (č. 419/1953 Ú. v.) o príkazoch na vybranie.
*)
Vyhláška ministra financií č. 372/1953 Ú. l. (č. 419/1953 Ú. v.) o príkazoch na vybranie.
**)
Zákon č. 69/1958 Zb. o hospodárskych vzťahoch medzi socialistickými organizáciami.
***)
Vyhláška generálneho riaditeľa Štátnej banky československej č. 142/1960 Zb. o poskytovaní prevádzkových úverov a uplatňovaní sankcií.
*)
Smernice Ministerstva financií č. 112/116 630/56 z 18. decembra 1956, smernice Ministerstva financií č. 113/152 336/58 zo 4. augusta 1958 (Vestník Ministerstva financií č. 9/1958), smernice Vládneho výboru pre geológiu č. 43 466 332/57 z 21. mája 1957.